BILA
RINDU, BAGAIMANA MENGURUSKANNYA?
FATIMAH SYARHA ● TUESDAY, 24 JANUARY
2012
Contoh situasi:
“Awak padan betul dengan lelaki tu. Diapun macam
sukakan awak,”
“Astargfirullah!Bantulah saya jaga hati. Boleh kita cakap soal
studi?”
“Kenapa bila saya sebut namanya, awak istighfar? Awak mesti anggap ini zina hati. Awak mesti anggap ini berdosa.
Awak mendosakan diri dengan apa yang bukan dosa?”
“Saya yang anggap atau awak yang anggap?
Sering kali kita dianggap dengan apa yang tidak kita maksudkan.”
“Tapi, betul tak awak anggap ia zina hati?”
“Hati kita perlu dijaga bukan sahaja daripada
zina hati bahkan daripada perkara yang menghampirinya.”
“Hatipun ada dosa?”
“Jika awak tanya dari sudut feqah, feqah tidak cover soal hati. Feqah soal amalan zahir yang nampak sahaja. Tapi jika
awak tanya dari sudut akhlak, tasauf dan tauhid, ia sangat erat dengan soal
hati.”
“Hah? Patutlah ada orang titik beratkan soal
amalan luaran sahaja, bukan soal hati.”
“Perlaksanaan hukum feqah yang ideal
sepatutnya tidak terpisah daripada tasauf dan tauhid. Mengambil kira akidah,
akhlak dan syariah.”
“Apa dosa hati?”
“Banyak penyakit seperti ghaflah (lalai), ujub, riyak, takbur dan lain-lain yang senang singgah
pada hati. Hati kita ibarat raja[1]. Jika baik raja, baiklah rakyatnya berupa
tangan, kaki, telinga dan mata. Para sahabat seperti Hanzalah[2] sensitif menjaga hati
hingga menganggap diri munafik walhal tidak. Kita pula bagaimana?”
“Awak tu, sikit-sikit istighfar.”
“Istighfar saya terlalu sedikit jika nak dibandingkan
dengan istighfar Rasulullah[3]. Padahal, baginda ma’sum dan saya tidak ma’sum.”
"Istighfar istighfar ni, macam haram dan
berdosa je benda tu,"
"Istighfar bukan saja untuk menghapus
dosa. Ia zikrullah. Tanda tunduknya hati, jiwa dan fikiran kepada
Allah.Bersabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam: “Alangkah beruntungnya
sesiapa yang mendapati di dalam lembarannya (amalannya), bahawa amal istighfar (nya)
begitu banyak.” (Hadis riwayat Ibnu Majah). Banyak lagi fadilat istighfar dalam
al-Quran dan hadis."
“Bila saya gurau-gurau gosip awak, saya sudah
lalaikan awak? Apa hukumnya?”
“Ini bukan soal hukum feqah. Ini soal menjaga
hubungan kita dengan Allah. Kena banyak cakap hal berfaedah. Kena sebut-sebut
tentang Allah. Kena lazimi zikir dan fikir.”
“Bila saya sebut pasal dia, awak jadi
teringat-ingat? Jika teringat itupun sudah termasuk zina hati?”
“Saya tidak cakap soal situasi mana termasuk
dalam bab zina hati dan situasi mana yang tidak. Itu tidak membina amal. Saya
cakap soal bagaimana kita nak uruskan hati apabila diuji fitrah rindu kepada
bukan mahram.”
“Menguruskan fitrah?”
“Ya, fitrah itu sekelip mata boleh bertukar
menjadi fitnah. Fitrah rindu boleh bertukar menjadi fitnah sobwah[4] (rindu yang cenderung kepada kebodohan). Sebab itu rindu itu
elok diuruskan dengan zikrullah”
“Kalau betulpun hati awak sedang terfitnah, alah
dosa kecil sahaja.”
“Ia bukan soal dosa kecil atau dosa besar. Ia
soal dengan siapa kita berdosa,”
“Apa bezanya?”
“Dari sudut impak, apa terjadi jika kita tarik
rambut adik kita dengan anggap ia cuma dosa kecil?” saya membuat analogi.
“Biasa sahaja. Dia nangis. Ibupun marah
kita,”
“Apa pula yang terjadi jika kita tarik rambut
sultan dengan anggap ia dosa kecil?”
“Sultan mesti murka. Kita kena gantung universiti.
Ditarik biasiswa. Dituduh tidak beradab dan banyak lagi,”.
“Jangan main-main dengan dosa kecil,”
“Apa nak risau? Dosa kecilkan terhapus dengan
wudhuk,” katanya.
“Rasulullah SAW tidak mengajar kita meremehkan
dosa kecil. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Baginda yang ma’sum banyak
beristighfar. Lagipun, adakah wudhuk kita cukup diterima di sisi Allah? Solat
kitapun, jika tidak lengkap rukun fi’li, qauli dan qalbi (perbuatan,
kata-kata dan hati) belum tentu menghalang daripada perbuatan keji dan
mungkar.”
"Hmm, rukun qalbi sering kita lupakan
sedangkan amalan sebesar gunung boleh menjadi debu-debu berterbangan tanpa
lurusnya hati."
“Jadi, persoalannya sekarang, bukan
membesar-besarkan mana bab zina hati dan mana bukan. Tetapi, bertanya diri,
bagaimana menjadikan rindu yang fitrah ini kekal sihat? Dengan terus melayan
ingatan? Atau menyegarkan hati dengan zikrullah?
Salahkah saya melazimi istighfar?” saya lontarkan lagi persoalan.
“Dalam bab couple, awak selalu berpesan supaya
jaga hati. Bukankah ia fitrah. Besar sangatkah bab hati ini?”
“Ya, sudah tentu. Sebesar membaikkan seorang
raja agar rakyatnya menjadi baik. Hati tempat jatuhnya pandangan Allah[5] Fitrah boleh jadi fitnah..”
“Rasululullah SAW dulu sibuk bab politik dan
negara, bukan bab remeh-temeh soal hati ini.”
“Islam itu syumul, merangkumi semua. Rasulullah
SAW dulu berjaya mengubah masyarakat jahiliah kerana berjaya mengubah hati.
Rasulullah SAW tidak terus mengubah ‘akibat penyakit’ seperti kegawatan ekonomi
yang dimonopoli Yahudi, perang saudara, minum arak, bunuh anak perempuan dan
sebagainya. Tapi baginda bermula dengan ‘punca penyakit’ iaitu masalah hati. 13
tahun baginda fokus membina hubungan hati manusia dengan Allah. Menekankan
akidah.“
“Kalau begitu, masalah couple yang banyak berlaku sebenarnya suatu ‘akibat penyakit’? Ia berpunca
daripada ‘punca penyakit’ iaitu masalah hati?”
“Jika awak memahami begitu, barulah awak akan
memahami kenapa saya selalu berpesan jagalah hati. Bukan terus-terusan
menganggap saya asyik menghukum diri dengan zina hati. Firman Allah yang
bermaksud: “(Hari kiamat ialah) hari yang mana
tidak berguna harta dan sekalian anak pinak kecuali orang yang membawa hati
yang sejahtera. (Surah al-Syu’ara 26: 88-89)”
"Saya takut awak memayah-mayahkan Islam. Tidak ambil yang
pertengahan."
"Awak berniat baik. Marilah kita saling membela mana yang
benar dan saling melengkap mana yang kurang. Bukan saling menjatuhkan. Saya
yakin awak tidak begitu. Awak pernah belek apa kata ketua ulama sedunia, global
mufti berkenaan hukum bercinta sebelum menikah? Beliau terkenal mempromosikan
fikrah pertengahan kepada dunia. Apa yang kita anggap memayah-mayahkan kadang
kala itulah fikrah sebenar fikrah pertengahan."
Temui Apa kata Prof. syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi tentang
Bercinta Sebelum Menikah dalam SOLUSI.
[1] Sabda Rasulullah SAW, “Di dalam diri manusia
ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah manusia tersebut.
Sebaliknya, jika jahat daging itu, maka jahat pulalah orang tersebut. Daging
itu ialah jantung (hati).” (HR Bukhari dan Muslim).
(3) Maksudnya: “Sesungguhnya tertutup hatiku, dan sesungguhnya
aku memohon ampun kepada Allah setiap hari sebanyak seratus kali.” (Hadis
riwayat Muslim)
[4] “Allah merasa kagum kepada pemuda yang tiada
padanya (sobwah), rindu yang cenderung
kepada kebodohan.” (HR Ahmad).
[5] “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa
paras kamu dan harta kamu tetapi melihat kepada hati-hati kamu dan
amalan-amalan kamu.” (HR Muslim).
No comments:
Post a Comment